چاقی در پسران نوجوان می‌تواند خطر مشکلات کبدی را در آینده افزایش دهد

23 مارس 2016- مردان جوان چاق یا دارای اضافه وزن در معرض خطر بیشتری برای بیماریهای شدید کبدی یا سرطان کبد در آینده هستند.

یک تیم تحقیقاتی از بیمارستان دانشگاه کارولینسکا کشف کرد که مردانی که در اواخر دوره‌ی نوجوانی دارای BMI بالایی هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات کبدی نسبت به افرادی با وزن طبیعی قرار دارند. همچنین نوجوانان دارای اضافه وزن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

محققان سوئدی اعلام کردند این نتایج می‌تواند برای تصمیم گیریهای بهداشت عمومی مهم باشد و نیاز به انجام مداخلات هدفمند برعلیه اضافه وزن یا چاقی را در سنین پایین  پررنگ‌تر کرده است، بویژه بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به عنوان عامل خطری بر بیماریهای کبدی تاکید دارد. محققان معتقدند: اجرای مداخلاتی به منظور کاهش شیوع اضافه وزن و چاقی از سنین پایین، می توانند بار بیماریهای شدید کبدی را بر فرد و اجتماع کاهش دهد.

دانشمندان، تحقیق اخیر را بر اساس نتایج تحقیقات پیشین که بیانگر ارتباط BMI بالا در مردان جوان با افزایش خطر مرگ بر اثر بیماری کبدی مرحله‌ی نهایی بود، آغاز کردند.

در تحقیق جدید، محققان تأثیر BMI(نمایه‌ی توده‌ی بدنی) در این نوجوانان را بر هر گونه مشکل کبدی در بزرگسالی، بررسی کردند.

 در این تحقیق، داده‌های بیش از 1.2میلیون مرد سوئدی 17 تا 19 ساله بین سالهای  1969 تا 1996 گردآوری گردید. همچنین ابتلا به بیماریهای شدید کبدی، سرطان کبد و دیابت نوع 2 در این افراد بررسی شد. نتایج بررسی این داده‌ها نشان داد احتمال ابتلا به بیماری کبدی برای مردان چاق در مراحل بعدی زندگی تقریباً دو برابر مردان دارای اضافه وزن و 4 برابر مردانی با وزن سالم است. در مردان چاقی که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، خطر مشکلات کبدی در مقایسه با مردان دارای وزن نرمال که به دیابت مبتلا نبودند، حتی بیش از این میزان بود.

محققان افزودند: غربالگری مردان مبتلا به دیابت نوع 2 برای بیماریهای کبدی با استفاده از سیستم‌های نمره‌دهی ارزان وغیر تهاجمی می‌تواند راهی برای تشخیص زود هنگام مشکلات کبدی باشد، اما آنها گفتند از آنجائیکه این مطالعه یک پژوهش مشاهداتی بوده است، نتیجه‌گیری مطلق در مورد یک رابطه‌ی علی و معلولی بین چاقی و مشکلات کبدی امکانپذیر نیست. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Gut منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/obesity-in-male-adolescence-could-increase-risk-of-liver-problems-in-later-life-95641581.html